top of page

ריקוד של אי נוחות - איך נוכל להיות יותר רגישים לאדם שמולנו

לפני כמה שנים הייתי בכנס מקצועי ופגשתי מישהי שלא ראיתי מזמן.

שמחנו שתינו ועמדנו כמה דקות לשוחח ולהתעדכן.

אני באמת מחבבת את האישה הזו, אבל הרגשתי ממש לא נוח לעמוד ולשוחח איתה.

למה?

כי הרגשתי שהיא עומדת קרוב מדי אלי. וזה גרם לי להרגיש חנוקה.

אז לקחתי בעדינות, תוך כדי שיחה, חצי צעד אחורה.

נחשו מה קרה תוך כמה שניות ספורות?

נכון. היא התקרבה אלי חצי צעד.

אז התרחקתי שוב.

ושוב היא התקרבה.

וכך רקדנו לנו ריקוד קטן לאורך כל השיחה.

הקרבה הזו הרגישה לי כמו פלישה למרחב האישי שלי וזה מאוד העיב מבחינתי על השיחה שלנו.

ולא אמרתי כלום.

הרגשתי ממש לא נעים להגיד לה משהו כי ידעתי שהיא לא שמה לב. שזה לא במכוון.

אבל האמת, חבל שלא אמרתי. כי השיחה יכלה להיות הרבה יותר נעימה.

כמה חשוב לפתח רגישות כשאנחנו מתקשרים עם אנשים אחרים

מה זה אומר לפתח רגישות?

להיות בתשומת לב לאיך הצד השני מרגיש. לשים לב לאיתותים ממנו ברמת שפת הגוף. להיות במודעות במקום הזה.

לדוגמא:

לפני כמה ימים הגיעה אלי מתאמנת, התיישבה בכסא בו כולם יושבים בזמן הפגישות.

תוך כדי שאנחנו מתחילות לשוחח, הרגשתי ממנה שהיא בחוסר נוחות.

ראיתי את זה בהבעת הפנים שלה, בשפת הגוף.

היה לי ברור שאם אני אשאיר את המצב כמו שהוא, זה יפריע לנו בתהליך ויפריע לה להפיק את המיטב מהפגישה שלנו.

מה עשיתי? פשוט מאוד, שאלתי אותה.

אמרתי לה שיש לי תחושה שמשהו מפריע לה ואשמח לדעת אם זה נכון ואם כן, מה.

היא חייכה, אמרה שכן.

היא הסבירה לי שמאז ומתמיד לא נוח לה כשיושבים קרוב אליה.

מאחר וחוותה בעבר טיפול בשיטת תטא הילינג והמטפל ישב מאוד קרוב אליה, היא חששה שזה מה שאני הולכת לעשות.

הרגעתי אותה ואמרתי לה שטוב שהיא אמרה לי, כי עכשיו אני אדע לשים לב שאני לא מתקרבת מעבר למה שנוח לה.

מרגע זה השיחה זרמה בצורה טובה ונינוחה יותר.

לקוח מהסדרה "קרובים קרובים"

מה אפשר ללמוד מזה?

כשאנחנו לא רגישים לאדם שמולנו יש אפשרות שהתקשורת שלנו איתו פשוט לא תעבוד.

וחבל.

אז כדאי להיות רגישים לאדם שנמצא מולנו. לשים לב שלכל אחד יש את הדרך שבה נוח לו לתקשר ואת הנקודות שגורמות לו להרגיש לא בנוח.

במקרים רבים האדם שמולנו לא יגיד לנו בקול רם או בצורה מפורשת שלא נוח לו.

כשאנחנו רגישים לצד השני, נדע לזהות שמשהו מפריע לו ונדע לבדוק מולו ולהתאים את עצמנו.

אם לא נעשה את זה, יש סיכוי טוב שהשיחה לא תסתיים בדרך שקיווינו לה.

זה נכון כמובן במפגש אימוני או טיפולי אבל זה נכון גם לפגישות עסקיות, חברתיות וכמובן, רומנטיות.

הרי לא נרצה שהאדם אותו אנו רוצים לצרף כשותף עיסקי לא ירצה להמשיך תהליך רק כי עמדנו קרוב מדי אליו והוא הרגיש חוסר נוחות לאורך כל השיחה.

או שהאדם איתו יצאנו לדייט לא ירצה דייט שני רק כי הוא חש אי נוחות שיכלה להיפתר בקלות אם היינו שמים לב ובודקים איתו.

איך אפשר לשים לב שהאדם מולי מרגיש לא נוח?

אם אתם מולי, ואתם מדברים ממש קרוב אלי, אתם תשימו לב שאני לוקחת חצי צעד אחורה.

כי ארגיש שחודרים לי למרחב האישי, וזה יפריע לי. אני אקח את הצעד הזה אחורה אבל לרוב לא אגיד כלום לאדם שמולי, כי לא ארצה לפגוע בו.

שימו לב, לקיחת צעד אחורה זה סימן נהדר שהאדם איתו אתם מדברים מרגיש שאתם עומדים קרוב אליו מדי.

אם אתם בשיחה בה אתם יושבים, ואתם שמים לב שהאדם מולכם זז בכסא ומשנה תנוחות, כנראה שזה נובע מחוסר נוחות שלו. אולי הנושא עליו מדברים מעורר בו הרגשה לא נוחה.

במקרה כזה, אני ממליצה פשוט לשאול אותו האם משהו מפריע לו.

דוגמאות נוספות:

אם האדם מולי לא מסתכל לי בעיניים, המבט שלו כל הזמן בורח לצדדים.

אם הוא מכחכח בגרונו פעמים רבות, או נוגע הרבה בפניו,

גם אלו סימנים לחוסר נוחות.

סימן מובהק נוסף הוא טון הדיבור.

אם הווליום הולך ועולה, טון הדברים נהיה קצר וחד. זה סימן טוב לכך שהאדם מולי מרגיש תסכול או כעס מהשיחה.

חשוב להבין שהסימנים האלה לא בהכרח משמעותם שהאדם חווה חוסר נוחות. לכן תמיד מומלץ לשאול אותו בצורה עדינה.

יש למשל אנשים שטון הדיבור שלהם עולה כשהם ממש מתלהבים, ואז זו הבעת התרגשות ולאו דווקא אי נוחות. כך שתמיד שווה לבדוק, לשאול.

הנה, יצרתי סרטון שמדגים וממחיש :

לסיום, שווה להיות רגישים לאנשים איתם אנחנו מדברים,

ואם כבר, תהיו רגישים גם לעצמכם ואם משהו לא נוח לכם, תגידו.

אשמח אם תשתפו אותי אם קרה לכם מקרה כזה ואיך פעלתם, וכמובן, אם יש לכם מה להוסיף, להאיר - תכתבו ממש כאן בתגובות למטה.

שלכם,

מירב

קצת עלי
בואו נכיר קצת
בואו נישאר בקשר

* הפרטיות שלך חשובה לי. מבטיחה לא לעשות במידע שום שימוש מלבד עדכונים לבלוג

פוסט שאלות נפוצות
רוצים לקרוא עוד ?
אשמח שניפגש גם בפוסט הבא :)
bottom of page